reklama

PREČO „ musela“ medvedica Ingrid zomrieť?

Kde bolo, tam bolo ... za niekoľkými kopcami a niekoľkými dolinami ... alebo radšej takto nie.  Takto začínajú rozprávky, ktoré majú vždy šťastný koniec.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Koniec tohto príbehu, ktorý napísal sám život a reálni ľudia, nie je vôbec šťastný, ale smutný a tragický. Nebolo potrestané zlo a nevyhrala láska a spravodlivosť. Vyhrala ľudská sebeckosť a bezohľadnosť, na ktorú doplatilo nevinné zviera svojim životom.

Môžete so mnou súhlasiť, alebo nie, môžete ma chápať, či ma odsudzovať, ale tento príbeh ma chytil za srdce a stále mám slzy v očiach, keď si spomeniem ako kruto a ohavne sa vie človek správať voči bezbranným a nevinným tvorom na tomto svete.

Mnohí už asi pochopili, že ide o príbeh medvedej matky, medvedice Inge, ktorej sme dali meno a ani to nezabránilo tomu, aby jej niekto najprv vzal deti a potom ju úplne sprosto zavraždil. Silné slová? Pre mňa a mnohých ďalších nie. Ako inak sa dá nazvať táto poprava, ktorej sa na nej niektorí „ bohovia“, ktorí si myslia, že môžu všetko, lebo však človek rovná sa vrchol potravinového reťazca a kráľ nad všetkými, dopustili? Chladná a bezcitná poprava.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa očitých svedkov to bola obyčajná poprava. Dostala som množstvo anonymných správ a informácií o tom, ako medvedicu po tom, ako jej odobrali mláďatá, vyviezli kúsok za dedinu, pričom museli dobre vedieť, že sa vráti a bude si mláďatká hľadať. O tom im išlo? Potrebovali zámienku, aby ju mohli zastreliť? Pokým mala pri sebe mladé, nemohli, tak jej ich vzali a ju donútili k tomu aby sa vrátila a hľadala ich? Veľmi dobre vedeli, že to tak bude ... A ja sa pýtam, prečo nehľadali možnosť premiestnenia nielen pre mláďatá, ale aj pre ich mamu? Klamali nás, keď tvrdili, že maďarská strana chcela len medvieďatá ... omyl. Maďarskú stranu nikto nežiadal o umiestnenie aj ich mamy, boli by ju vzali. Existuje odpoveď z Maďarska na otázku, či nebolo možné vziať s mladými aj ich mamu, kde jasne napísali, že o umiestenie medvedej mamy ich nikto nežiadal, boli by ju vzali. Ten list z Maďarska existuje, nie je to žiadny výmysel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi ma mrzí, že ľudia, ktorí videli a vedia, sa boja prehovoriť a napísali mi len anonymne. Anonymne mi opísali, ako medvedica po návrate do dediny vyšla na strom, kde predtým bola aj so svojimi deťmi, a ako ju mali z auta – sediacu na strome zastreliť. Pozývali ma prísť sa pozrieť na polámané konáre na strome, ktoré sa mali zlomiť pod váhou zastrelenej padajúcej medvedice, ktorá na nikoho neútočila ... Je to pravda, alebo výmysel? Kto to dokáže? Koho svedomie prehovorí?

Vraj bola nebezpečná, označená ako kontajnerový medveď. Iste, nebol to žiadny domáci miláčik. Medveď je predsa divo žijúci živočích. Ale nebola nebezpečná v tom pravom zmysle. Keby bola chcela útočiť, dávno by tak urobila. Kde boli všetci kompetentní, keď sa turisti s ňou fotili a niektorí si z nej urobili miestnu senzáciu? Prečo to dovolili? Mal niekto pocit, že by chcela útočiť? Ona nebola typický kontajnerový medveď. Potvrdili to aj pracovníci dvoch chát vo Vysokých Tatrách, kde vyrastala so svojou mamou. Od malička, zhruba dva roky žila v bezprostrednej blízkosti ľudí, poznali ju tam, zvykla si na nich, pri nich sa cítila bezpečne, dôverovala im. Kvôli tomu zišla do dediny, k ľuďom, kde si myslela, že jej a jej drobcom nehrozí nebezpečenstvo. Utiekla pred medvedími samcami ku ľuďom, kde si myslela, že svoje mladé ochráni. A ľudia jej ublížili najviac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pracovná skupina zriadená ministrom životného prostredia, ktorá prešetrovala odstrel medvedice, našla vraj pri zásahu niekoľko pochybení. Myslím, že ich bolo oveľa viac, než sú schopní a ochotní niektorí pripustiť. Sama ŠOP si niekoľkokrát protirečila, keď raz hovorila, že ju museli zastreliť, lebo išlo o prípad nevyhnutnej núdze, vzápätí toto tvrdenie dementovali. Raz na svojej FB stránke tvrdili, že pokyn k odstrelu vydali miestni poľovníci, ktorí sa však od tohto tvrdenia dištancovali, potom to mali byť policajti, ktorí sa rovnako od takéhoto tvrdenia ochranárov zo ŠOP dištancovali.

Veľmi nemilo ma prekvapila aj komunikácia so starostom obce Liptovská Kokava, ktorý sa síce veľmi sťažoval ako mu ľudia nadávajú a ubližujú, dokonca sa mu mali vyhrážať, avšak pri našej písomnej komunikácii, neposkytol žiadne relevantné informácie, hoci som ho o to na základe 211/2000 Z.z. Zákona o slobode informácií opakovane žiadala. Bolo to ešte dávno predtým, než vznikla spomínaná pracovná skupina, ktorá sa mala prešetrovaním zaoberať. Zvyčajne ten kto nemá čo skrývať, sa nesnaží zahmlievať. Na moju žiadosť o poskytnutie zápisnice zo stretnutia s poľovníkmi, ŠOPkou a ďalšími zainteresovanými, sa vyhovoril, že mu zápisnicu vzali ľudia zo ŠOPky a mám sa obrátiť na nich, prípadne na Poľovnícke združenie Machy. Neskôr mi napísal, že ak mu komisia poskytne mnou požadované doklady, rád mi ich zašle. Nekonalo sa ... Skončilo to tým, že v poslednom maili mi napísal, aby som sa ohľadom informácií obrátila na kompetentnú osobu z MŽP. Naša komunikácia začala 5.6. a jeho posledná odpoveď je z 29.6.. Cca 3 týždne ma starosta obce vodil za nos, vyhováral sa a zavádzal. Nuž, názor si urobte sami, ja som si ho urobila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viem, že život spomínanej medvedej mame už nikto nevráti a je mi zo toho veľmi, veľmi smutno.

Komisia zistila pochybenia a čo ďalej? Kto urobil tieto pochybenia a ako bude za ne potrestaný? Nikde som nečítala o nejakom postihu. Toľko krivky a neprávosti, ktoré spáchali na nevinnom zvierati - kvôli komu, kvôli čomu? Kde skončilo telo zastrelenej medvedice? Všetko sa vyšetrilo, niekto pochybil a život ide ďalej? Nijaká vina a žiadny trest, žiadne opatrenia? PREČO?

Podľa ministrových slov, Štátna ochrana prírody SR dostane za úlohu vypracovať jasné manuály pre starostov a podnikateľov, ktoré budú predstavovať súbor opatrení ako minimalizovať riziká stretnutia s medveďom a ako postupovať v prípade, ak by k nemu došlo. A to je všetko? A kto vydá manuál práve pre ŠOP ( konkrétne pre zásahový tím pre medveďa hnedého) ako sa má správať? Toto bola nejaká odborne vedená akcia?

Neviem, či som viac smutná, nahnevaná alebo zhnusená. Asi všetko dokopy. Z ľudí, ktorí si ani nevedia priznať chybu a vyhovárajú sa jeden na druhého. Z ľudí, ktorí sa potrebujú vyhovárať na premnoženie medveďov. Kto vezme do úvahy, že im drancujeme lesy, že ich vytláčame kvôli developerským projektom z ich prirodzeného životného prostredia? To nie oni sú premnožení, to ľudia ich vytláčajú do stále menšieho a menšieho teritória, ľudia im vyzbierajú ich potravu - lesné plodiny, huby a potom sa čudujeme, že medvede schádzajú za potravou do dedín? Že strácajú plachosť, lebo majú obyčajnú potrebu zohnať jedlo?

Kľudne sa ďalej hrajme na pánov tvorstva, lebo sme vraj vrchol potravinového reťazca. 

Úroveň spoločnosti sa ale posudzuje podľa toho ako sa dokážeme správať voči svojim najbezbrannejším a tam sa máme ešte veľa čo učiť. 

Anna Paľovová

Anna Paľovová

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý chce poznať pravdu. Podľa priateľov som nenapraviteľný optimista. Život je mozaika a ja hľadám spôsoby, aby tie správne kúsky zapadli na svoje miesto. Viac ako 10 rokov pomáham opusteným či týraným zvieratám, komunikujem s rôznymi útulkami či karanténnymi stanicami na Slovensku. Hľadám empatiu u ľudí, a zároveň sa snažím byť sama sebou a hovoriť to, čo si myslím.Páči sa mi motto : „ Nikto ma nezrazí na kolená, možno mi síce vzali krídla, ale zabudli na moje pazúry. "Pôsobím v pracovnom tíme SaS na vytváraní návrhov zákonov na ochranu zvierat .Kontakty:a.palovova@gmail.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu